Ülésből előrehajlás

5_ulesbol-elorehajlasÜlésből előrehajlás (Pascsimóttanászana)

„Ez minden ászanák legjobbika… általa a lélegzet a Szusumnán folyik át, a gyomor működése megélénkül, az ágyék jótékony nyomásban részesül és megszűnik az ember minden betegsége.”
(Hatha Jóga Pradípiká)

Az Előrehajlás, más néven Pascsimóttanászana megtévesztően egyszerű ászanának tűnik, de valójában egy nagyon fontos, és nagy koncentrációt igénylő gyakorlat.
A szanszkrit szó “pascsima” azt jelenti “a Nyugat”. Tradicionálisan a test elülső felét keleti oldalának, az egész test hátsó részét pedig nyugatinak nevezik. Ez az ászana tehát a test nyugati felének teljes nyújtózását jelenti.

Jótékony hatások

Erőteljes masszázst ad a hasi szerveknek, különösen élénkíti a máj és a lép működését. Frissítőleg hat valamennyi emésztőszervre és javítja az emésztést. Szabályozza a bélműködést, növeli a perisztaltikát, leküzdhető vele a székrekedés.
Szabályozza a hasnyálmirigy működését, a szénhidrát anyagcserét, a vércukorszintet. Felbecsülhetetlen értékű ászana a cukorbetegség megelőzésére, vagy kialakult betegségben a hasnyálmirigy működésének javítására.
Erősíti és nyújtja a deréktájék (ágyéki és keresztcsonttáji terület), a csípő, a combok és a lábszár izmait, csökkentheti a krónikus derékfájást.
Megszabadít a hastájékon a túlsúlytól, és enyhíti a húgy- és ivarszervi rendszer rendellenességeit.
Megőrzi a test fiatalságát.
Mentálisan az előrehajlás képessége a meghajlás és az alázattal szimbóluma. Gyakran, aki nem képes az előrehajlásokra, az merev, büszke vagy csökönyös és belső félelmekhez is kapcsolódhat. Gyakorlással ezek a félelmek feloldhatók.

Nem ajánlott

  • Deréktáji porckorongsérv, illetve ismereten eredetű, gyulladásos (akut)
  • derékfájdalmak esetén.
  • Hasi sérv esetén
  • Kismamáknak

Fejenállás
Gyertya állás
Eke állás
Halpóz
Ülésből előrehajlás
Kobraállás
Sáska állás
Íj állás
Gerinc csavarás
Varjúállás
Állásból előrehajlás
Háromszög állás